Dzień Drzewa

Dnia 10 października 2013 roku po raz pierwszy w naszej szkole odbyły się obchody Międzynarodowego Dnia Drzewa.

Miały one na celu propagowanie idei sadzenia i pielęgnacji drzew oraz zwiększenie świadomości ekologicznej.

[mantra-multi][mantra-column width=”1/6″][/mantra-column][mantra-column width=”5/6″] [/mantra-column][/mantra-multi]

Z samego rana, około godziny 8.00 uczniowie Zespołów Edukacyjno-Terapeutycznych 2, 3 i 4 wraz z wychowawczyniami: p. Karoliną Żychlińską, p. Reginą Wegner, p. Lidią Lonczak-Męcikalską oraz uczniowie nauczani indywidualnie: Beata Jaszewska, Dawid Winowiecki i Arkadiusz Erdman wraz z nauczycielami: p. Lucyną Krysiak, p. Małgorzatą Sobczak, p. Piotrem Rutkowskim wyruszyli autobusem MZK do Klosnowa na obchody Dnia Drzewa. Pomocą podczas wycieczki służyły nam mamy uczniów: p. M Zenik i p. J.Erdman. Po przyjeździe na przystanku spotkaliśmy się z leśniczym p.M.Pałaszyńskim, który po krótkim wstępie zaprowadził nas do szkółki leśnej, w której obserwowaliśmy proces wzrastania drzew, mogliśmy podziwiać budowę nowoczesnego systemu nawadniającego oraz usłyszeliśmy wiele ciekawostek dotyczących długotrwałego procesu zalesiania.

Ciekawostką była dla nas np. informacja, iż każda „zgubiona” pestka, zjedzona przez ptaszka, następnie przez niego wydalona, z czasem zamienia się w piękne drzewo. Następnie udaliśmy się na plac zabaw na krótki odpoczynek, drugie śniadanie i wspólną zabawę, po której przyszedł czas na zwiedzanie zabytkowej Wyłuszczarni Szyszek. Cały budynek zrobił na nas ogromne wrażenie, zwłaszcza kaszubska szczoteczka do zębów, według naszego przewodnika myjąca zęby jednocześnie 8 dzieciom. Udaliśmy się także do nowoczesnej części wyłuszczarni, w której poznaliśmy nowoczesne maszyny, ich „prawie samodzielny” tryb pracy.

Gdy zakończyliśmy zwiedzanie, w ogrodzie czekało na nas ognisko, przy którym mogliśmy się wygrzać i upiec pyszne kiełbaski. Zabawy na świeżym powietrzu i wspólne rozmowy sprawiły, że czas miło i szybko nam mijał. Następnie p. Małgorzata Sobczak opowiedziała nam o gatunkach drzew, jakie możemy spotkać w lesie, jak je rozpoznać i jakie owoce nam dają, po czym wspólnie wybraliśmy się na spacer ścieżką dydaktyczną, podczas którego udało nam się znaleźć grzybki-pierwszym grzybiarzem wyjazdu został Kacper Knyba. Gratulujemy. Z darami lasu: grzybami, owocami drzew, liśćmi w kolorach jesieni i sadzonkami drzew: lipą, dębem, jarzębiną, udaliśmy się autobusem do szkoły, gdzie czekali na nas stęsknieni rodzice. Pogoda nam dopisała, humory też, więc szykujemy się na kolejną wyprawę już za rok. Pomysłodawcami i organizatorami Międzynarodowego Dnia Drzewa były p. Karolina Żychlińska, p. Lucyna Krysiak oraz p. Piotr Rutkowski.