Dnia 3 grudnia br. odbyła się lekcja otwarta dla nauczycieli realizujących awans zawodowy.
Zajęcia dotyczyły terapii logopedycznej i uczestniczyli w niej uczniowie z zespołu Edykacyjno-Terapeutycznego 3 szkoły podstawowej w naszym Zespole Szkół.
[mantra-multi][mantra-column width=”1/6″][/mantra-column][mantra-column width=”5/6″] [/mantra-column][/mantra-multi]Temat: Doskonalenie sprawności językowej systemowej w zakresie artykulacji głoski [s].
Cele:
1. Doskonalenie sprawności motorycznej artykulatorów – ćwiczenia języka:pionizacja i ruchy poziome [zab.”języczek wędrowniczek”]:
„Język płaski i szeroki oraz chudy i długi” – ćwiczenie mięśni języka, ćwiczenia warg: rozciąganie i artykulacjami oraz ściąganie i artykulacja [uuuu], zagryzanie wargi dolnej i górnej trzymanie wargami szpatułki i jej wyrzucanie, energiczne wypowiadanie głosek [m] i [b] w sylabie
2. Doskonalenie oddechu i fonacji:
Wdrażanie do właściwego toru oddechowego – wdech nosem, a wydech ustami [dmuchanie we właściwy sposób liści na gałązce, piórek, baniek mydlanych, papierowych węży], [dmuchanie przez słomkę elementów lekkich w zabawie „Tor wyścigowy, Myszki do kosza, Liście na drzewa”]
3. Ćwiczenie słuchu fonemowego:
Różnicowanie odgłosów z poruszanych elementów w pudełeczkach [fasola, gwoździki itp] i kojarzenie ich z właściwą ilustracją, różnicowanie syku, który wydaje wąż i szumu lasu, pokazywanie właściwej ilustracji, rozpoznawanie [s] w wyrazie.
4. Doskonalenie artykulacji [s]:
Ćwiczenie właściwego układu przed lustrem, utrwalanie [s] w trzech pozycjach sylaby, utrwalanie w pozycji nagłosu wyrazu.
5. Doskonalenie komunikacji i sprawności systemowej w zakresie leksyki i sprawności gramatycznej:
Bogacenie słownictwa i włączanie nowych słów do słownika dziecka, usprawnianie logicznego myślenia i pamięci.
Tok Zajęć
1. Zabawy języka i warg przed lustrem
2. Zabawy oddechowe
3. Zabawy słuchowe (na początku i na końcu w formie podsumowania)
4. Zabawy artykulacyjne
5. Wiersz o wężu – słuchanie i logiczne wiązanie treści wiersza z odpowiednimi ilustracjami
6. Wykonywanie ilustracji węża
7. Nazywanie ilustracji z koszyczka
8. Przyporządkowywanie ilustracji odpowiadającym ilustracjom minek (okrągła i płaska)
9. Zakończenie i podsumowanie
Logopeda
Gabriela Poznań