Logopedia – lekcja otwarta

Dnia 3 grudnia br. odbyła się lekcja otwarta dla nauczycieli realizujących awans zawodowy.

Zajęcia dotyczyły terapii logopedycznej i uczestniczyli w niej uczniowie z zespołu Edykacyjno-Terapeutycznego 3 szkoły podstawowej w naszym Zespole Szkół.

[mantra-multi][mantra-column width=”1/6″][/mantra-column][mantra-column width=”5/6″] [/mantra-column][/mantra-multi]

Temat: Doskonalenie sprawności językowej systemowej w zakresie artykulacji głoski [s].

Cele:

1. Doskonalenie sprawności motorycznej artykulatorów – ćwiczenia języka:pionizacja i ruchy poziome [zab.”języczek wędrowniczek”]:

„Język płaski i szeroki oraz chudy i długi” – ćwiczenie mięśni języka, ćwiczenia warg: rozciąganie i artykulacjami oraz ściąganie i artykulacja [uuuu], zagryzanie wargi dolnej i górnej trzymanie wargami szpatułki i jej wyrzucanie, energiczne wypowiadanie głosek [m] i [b] w sylabie

2. Doskonalenie oddechu i fonacji:

Wdrażanie do właściwego toru oddechowego – wdech nosem, a wydech ustami [dmuchanie we właściwy sposób liści na gałązce, piórek, baniek mydlanych, papierowych węży], [dmuchanie przez słomkę elementów lekkich w zabawie „Tor wyścigowy, Myszki do kosza, Liście na drzewa”]

3. Ćwiczenie słuchu fonemowego:

Różnicowanie odgłosów z poruszanych elementów w pudełeczkach [fasola, gwoździki itp] i kojarzenie ich z właściwą ilustracją, różnicowanie syku, który wydaje wąż i szumu lasu, pokazywanie właściwej ilustracji, rozpoznawanie [s] w wyrazie.

4. Doskonalenie artykulacji [s]:

Ćwiczenie właściwego układu przed lustrem, utrwalanie [s] w trzech pozycjach sylaby, utrwalanie w pozycji nagłosu wyrazu.

5. Doskonalenie komunikacji i sprawności systemowej w zakresie leksyki i sprawności gramatycznej:

Bogacenie słownictwa i włączanie nowych słów do słownika dziecka, usprawnianie logicznego myślenia i pamięci.

Tok Zajęć

1. Zabawy języka i warg przed lustrem

2. Zabawy oddechowe

3. Zabawy słuchowe (na początku i na końcu w formie podsumowania)

4. Zabawy artykulacyjne

5. Wiersz o wężu – słuchanie i logiczne wiązanie treści wiersza z odpowiednimi ilustracjami

6. Wykonywanie ilustracji węża

7. Nazywanie ilustracji z koszyczka

8. Przyporządkowywanie ilustracji odpowiadającym ilustracjom minek (okrągła i płaska)

9. Zakończenie i podsumowanie

Logopeda

Gabriela Poznań